fbpx
Skip to content

Furi Józsa, avagy a harag rögös útja

Furiosa Történet a Mad Maxből

George Millernek nagyjából másfél évtizede ment rá, hogy elkészíthesse a Mad Max: A harag útja című száguldó bravúrját. Bár már ekkor, a 2015-ös bemutató idején sem volt fiatal, túlélte a fogantatás megpróbáltatásait, Hollywood pedig – kezdeti bizalmatlankodásáért ekszkúzálva magát – hat arany szobrot szavazott a produkciónak. Ez színtiszta spekuláció persze, az Oscarok mögötti indíttatás bármi lehetett, a film zsenialitása előtti tisztelgést is ideértve. Az előzmények ismeretében nem is kellett sokat várni a folytatásra, a Furiosa: Történet a Mad Maxből című előzménysztori ugyanis kilenc évvel ezelőtti folytatásának bemutatóját követően került a vászonra.

Amikor a pulóver alá akarja az ember felvenni az inget, általában kissé gyűrötté válik az összkép, de a Furiosa esetén ráncok legfeljebb csak a visszatérő szereplők arcán vannak. Az élvezeti értéket tekintve az sem mellékes szempont, hogy A harag útjára nem voltunk felkészülve: úgy ért, mint egy gázolás a zebrán. A Furiosára azért már lehetett készülni, na meg aggódni, hogy le tudja-e körözni a Fury Road-ot. Nos, nem húzom az időt, a válasz igen és nem. Hosszabb, több rajta a dramaturgiai hús, emiatt természetszerűleg lomhább, hiába dübörögnek ebben is V8-as motorok. A belassulás azonban relatív – a drámaszerűen színekre osztott történetvezetés a gyermek Furiosa (Alyla Browne) elrablásától kormányoz felnőtté válásán át (Charlize „Tesztosz” Theron helyett itt már Anya Taylor-Joyként) sorsának beteljesítéséig, amiben a hazatérés és a bosszú elemei vegyülnek, mérgező elegyet alkotva.

Homokféreg-vadászat: kivágott jelenet a Dűne 2-ből

Furiosa dühét elsősorban a beszélő nevű Dementus (a banyaorrú Chris Hemsworth) táplálja. Ő afféle jó (de legalábbis szürkezónás értékrendű) emberből lett képregénygonosz, aki történetünk idejére minden emberi réteget levetkőzött magáról. Némi szentimentalizmus azonban még él benne, ezért cipeli magával a túszul ejtett kislányt, miután megöleti az anyját. Logikusan különben már az elején kést nyomhatott volna a torkához, hogy információkat szedjen ki nevezett édesanyából, mely esetben vélhetőleg anya és lánya is jobblétre szenderültek volna, én pedig rövidre zárhatnám ezt az értekezést.

Szerencsére a megengedőbb motivációs háttérért cserébe koherens világépítést kapunk, ami érthető és elvárható, tekintve, hogy ezúttal nem kizárólag egyenes irányba, hanem oldalra is terpeszkedik a cselekmény spektruma. Az említés szintjén túl jelenik meg Gázváros, a Skulófarm, húgyfiúk locsolják az ütközetekben fellobbanó tüzeket, wastepunk ezotéria keveredik ókori római retorikával. Eszementül koherens vándorcirkusz a(z egy rövidke cameót leszámítva teljesen) maxtelen Mad Max, groteszk, gyönyörűre komponált esztétikával.

Mirha, tömjén, olaj

Amikor ez a cirkusz letáborozik, van, hogy éveket ugrunk, vagy épp egy negyvennapos háború némileg valagból előhúzott narrálását használja fel Miller, hogy az emberi természetről értekezzen, plusz egy időben a harcokat lefedő montázzsal letudja Furiosa műkarjának elkészítését. Ez a megoldás okosnak hat, ám a kar technológiai fejlettségét tekintve zavaró lehet, hogy hirtelen fantasybe hajlik a Max/Furiosa addig minden mágiát nélkülöző világa. A szintén kissé erőltetettnek ható háborús tanulságból gyökerező végső leszámolás minden beteges intimitásával együtt pedig hozzácsapottnak érződik az addigiakhoz, akár egy epilógus, ami valójában elengedhetetlen a lezáráshoz. Dementus (hogy spoilermentesen fogalmazzak) szálának elvarrása aztán már végképp a szimbólumok világába kalauzolja a nézőt, amivel már megint kicsit nehezemre esett lépést tartani, de egyébként perverz kreativitásból csillagos ötöst érdemel.

Mindezeket követően a Furiosának az a vége, hogy elkezdődik A harag útja, ami a szégyenkezésre okot semmiképp nem adó, utólagosan leforgatott nyitány után mégiscsak egy feszesebb, jobb film. Ilyenformán a bemutatott események kronológiáját tekintve mégiscsak működik George Millernél a progresszió – nyaktörő szerpentinjéhez épített ezúttal hozzá egy biztonságosnak aligha nevezhető felvezető szakaszt. Hosszabbra, rögösebbre nyúlt a harag útja, és én ezt cseppet sem bánom.

Ítéletem: 8/10 kovászos uborka.